fredag 7 mars 2014

ångest i en skål

Jag har ju bytt terapeut efter 3 år med samma psykolog och samma form av behandling.
Detta är första gången under mina 12 år inom psykiatrin jag får en terapeut som inriktar sig inom KBT.
Jag var hos Jeanette idag och vi pratade om mitt förbud mot sötsaker.
Efter att ha pratat en stund kom vi fram till 2 alternativ;
1; strunta i det helt
Eller
2; börja lära mig hantera det eftersom jag just nu mår dåligt av att inte kunna äta det jag är sugen på.

Jag valde att chansa på alternativ nummer 2.

Så mitt uppdrag blev att med omsorg välja 10 bitar godis och vara medvetet närvarande när jag äter dom.
Äta med mindfulness.

Att välja ut dom här bitarna var ett rent helvete.
Det tog mig 20 minuter att vela fram och tillbaka mellan godislådorna .

Jag har hällt upp hälften i en skål som bara ska vara min.
Och jag tittar på bitarna och känner sån frustration.
Vad ska jag tänka på när jag äter dom, hur ska jag äta dom?

Det är gott.
Jag tycker om att dela denna stunden med Antoni,
men det känns samtidigt jobbigt.
Jag ska försöka tänka på nuet och njuta av min underbara son innan han somnar för kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar